OM SFV

Sveriges Film- och Videoförbund (SFV) som grundades 1940, är ett riksförbund inom det ideella kulturområdet och en brygga mellan den ideella filmaren och den etablerade filmbranschen.
Filmpolitiskt är vi en röst genom att delta vid nationella filmevenemang och bygga kontakter med relevanta förbund och institutioner. SFV verkar även internationellt och på så vis sprider vi våra medlemmars och den svenska filmen i världen. Förbundets främsta uppgift är att, främja icke-kommersiellt filmskapande i alla genrer, på alla nivåer och naturligtvis att stödja våra medlemmar. SFV arbetar för mångfald, ​jämställdhet​ ​och​ en breddad ​representation, vilket också är vår värdegrund. Vårt motto är:
Vi vill att film ska göras av alla
Vi vill att film ska handla om alla
Vi vill att film ska ses av alla

SFV har årligen, i över 60 år, arrangerat Sveriges Kortfilmfestival (SKFF), SFVs flaggskepp, där alla är välkomna att anmäla sina filmer i tre tävlingsgrenar, Filmskole-klassen, Individuella klassen och SM i Minutfilm.

Medlem i SFV anmäler sin film gratis och har även chans att bli utvald att representera Sverige på UNICA VM i icke-kommersiell film.
UNICA har ca 30 europeiska medlemsländer och festivalen arrangeras varje år av och i ett av medlemsländerna.
UNICA 2019 arrangerades av Nederländerna på Theater Figi i Zeist.
UNICA 2020 arrangerades av UK på Crescent Theatre i Birminghammen men blev tyvärr inställt på grund av Covid.
UNICA 2021 kommer att arrangeras av och i Italien
ALLA med filmintresse är välkomna att vara med på UNICA festivalen.

SFV består av en styrelse som arbetar ideellt och vi välkomnar alltid fler krafter i vårt lag. Om du är intresserad av film, vill göra en god insats för vår sak, maila din CV, referenser och kort om varför du tycker det är viktigt och roligt att vara med oss i vår arbete, till styrelsen@sfvforbund.se

SFVs styrelse arbetar för att:
– Bygga broar mellan alla som håller på med film, oavsett nivå och ursprung (professionella/studenter/amatörer m.fl.)
– Främja icke kommersiell film inom kulturens värld
– Hjälpa våra medlemmar att hitta nätverk, finansiering och visningsmöjligheter för sina filmer.
–  Ge medlemmar möjlighet att lära sig mer om filmskapande, filmen som konstform och om filmindustrin.
– Minska klyftan mellan amatör och professionell filmskapare
– Sprida kunskap om filmskapande, filmskapare och film
SFV gör detta bland annat genom att:
– Årligen arrangera Sveriges Kortfilmsfestival
– Årligen dela ut filmstipendium
– Distribuera och visa medlemmars filmer vid olika tillfällen och i olika sammanhang.
– Anordna inspirationsdagar med workshops, föreläsningar, visningar m.m, – Samarbeta med andra film och kulturaktörer
– Bygga nätverk mellan medlemmar, filmföreningar, organisationer, institutioner, företag, kulturarbetare, filmskolor m.fl
– Jobba internationellt via nätverkande och filmvisningar
– Arbeta med filmskapande i relation till migration, utbildning och deltagarkultur
– Representera filmen inom kulturpolitiken
– Representera filmen i AX samt Sverige i UNICA
– SFV är medlem i Kulturens Bildningsförbund och Föreningen Norden

SFVs målgrupper är alla de som sysslar med film oavsett nivå och bakgrund. Det gäller professionella, icke-kommersiella, filmskolor, film-klubbar samt även alla som är intresserad av att titta på film! I grunden riktar vi oss till personer som sysslar med icke kommersiell film men då vi även är en brygga mellan den ideella filmaren och den etablerade filmvärlden, är alla som sysslar med film viktiga för oss och välkomna till SFV.

Välkommen att bli medlem i SFV och stöd vårt arbete för 150 kr/år

Vi vill att film ska göras av alla
Vi vill att film ska handla om alla
Vi vill att film ska ses av alla