UNICA & INTERNATIONELLT

Läs mer om UNICAs mål och arbete på deras web.

INTERNATIONELLT ARBETE

SFV representerar Sverige internationellt inom den icke-kommersiella filmen, bl. a genom medlemskap i UNICA. SFVs medlemmar har möjlighet att få sina filmer utvalda till internationella visningar och festivaler samt till Sveriges årliga filmprogram på UNICA. SFV:s Internationella representant är Aase Högfeldt, aase.hogfeldt@sfvforbund.se som började sitt arbete i förbundet med att vara med i UNICAS internationella jury i Dortmünd Tyskland 2017.

UNICA – Världsförbundet

UNICA (UNION INTERNATIONALE DU CINÉMA) är sedan 1931 världsorganisationen för alla nationella icke-kommersiella filmförbund som i sin tur är representerade via UNICA i FN-organet UNESCO. Sveriges Film och Videoförbund är en av de drygt 30 medlemsländerna.  UNICAs målsättning är i korthet “Promoting Non-Commercial Film & Video Making”
Varje medlemsland erhåller från UNICA varje år en guldmedalj, att delas ut till någon som har gjort speciella insatser för främjandet av icke-kommersiell film i sitt land. Insatserna kan avse både lokal och nationell nivå. 2019 förärades denna medalj Värmlands Filmförbund, som sedan över 40 år uppmuntrat och stöttat icke kommersiellt filmskapande och även arrangerar sin egen filmfestival Filmörnen.

UNICA – Filmfestivalen

Varje år arrangeras världsmästerskapet i icke-kommersiell film på den internationella filmfestivalen UNICA. Festivalprogrammet innehåller åtta dagar fyllda av filmvisningar, diskussioner, workshop för unga filmare 18-25 år, invigningsfest, avslutningsbankett men även ett par gemensamma utflykter och middagar för att tillsammans ta del av värdlandets specifika kultur. ALLA filmintresserade är välkomna till UNICA men det är medlemmarnas filmer som anmälts till Sveriges Kortfilmfestival som har möjlighet att väljas ut att representera Sverige på festivalen.

UNICA arrangeras varje år av ett värdland och det är en mycket speciell upplevelse att vistas tillsammans med omkring 400 andra filmintresserade i en dryg vecka för att utbyta erfarenheter och se världens bästa filmer från 30 länder.

Varje medlemsland har rätt att ställa upp med ett 60 minuters filmprogram inklusive 2 minuters paus mellan varje film.
Filmerna bedöms av en internationell jury på fem personer. GULD, SILVER och BRONS medaljer delas ut i de fyra kategorierna: 1. Ordinarie klassen, 2. Unga filmare, 3. Filmskoleklassen och 4. ” World Minute Movie Cup”.
Ett av de deltagande medlemsländerna tilldelas priset “Most Interesting National Programme” vilket gick till Sverige 2018.
Prix International CICT-UNESCO ”Delmiro de Caralt”  är det mest ärofyllda filmpriset, som väljs ut från alla deltagande filmer i alla kategorier. 2018 gick priset till den svenska dokumentären “I Have to Save the World a Little” av Peppe Andersson

UNICA – World Minute Movie Cup
På initiativ av Sveriges Film och Videoförbund införde UNICA 1985 en särskild tävling för 1 minutfilmer ” World Minute Movie Cup” WMMC. Tävlingen är en mycket uppskattad del av festivalen och idén om minutfilm har sedan dess spridits till många andra länder runt om i världen.  I till exempel Kroatien görs en Minutfilmfestival varje år sedan 26 år tillbaks.

Läs mer om UNICA

SFV har varit värdland för UNICA-festivalen två gånger; 1947 i Saltsjöbaden och 1990 i Västerås.
UNICA 2017 var värdlandet Tyskland, UNICA 2018 gick av stapeln i Tjeckien och 2019 i Nederländerna. UNICA 2020 arrangeras i  Brighton UK.
UNICAs President är Dave Waterson och dess styrelse består av de 35 medlemsländernas internationella representanter.