TÄVLINGSREGLER

Vänligen läs igenom alla regler före filmanmälan.

1. Allmänna regler

Anmälan är öppen från 1 juni – 30 september och görs digitalt via anmälningsformuläret på vår webb-sida. Filmen skall vara SFV tillhanda senast sista anmälningsdatum.

När vi mottagit din anmälan sänds en bekräftelse till angiven e-postadress.
Den anmälda filmen tävlar i Minutfilmsfestivalen som går av stapeln i Norrköping, Helsingborg och Karlstad.

Tävlingen genomförs endast i en klass där filmen får vara max 60 sekunder lång.

2. Betalning

För att en filmanmälan skall gälla, betalas anmälningsavgiften i samband med att man gör sin anmälan på hemsidan och sänder in sin film. Anmälningsavgiften är 150 kronor.

Medlemmar i SFV eller ansluten förening/skola vars medlemmar är registrerade hos oss får anmäla 2 filmer utan kostnad. Teckna medlemskap i Sveriges Film & Videoförbund 150 kr.

3. Sänd in filmen till info@sverigeskortfilmfestival.se

Sänd en nedladdningsbar länk till info@sverigeskortfilmfestival.se . Exempel på fildelningstjänster är Nextcloud, wetransfer, sprend, vimeo, google drive, onedrive, icloud, etc.

4. Visningsrättigheter m.m.

Ägaren måste själv inneha copyright eller visningsrätt på musik och allt bildmaterial som används. Ägaren till visningsrätten av bidraget ger SFV rätt att fritt få visa hela eller delar av bidraget i samband med SFV-arrangemang, festivaler, webb, kursverksamhet, hos anslutna klubbar m.fl. och även få vara del av SFVs marknadsföring.

Den inskickade filmen skall vara färdigställt under 2019, -20 eller -21.

Copyrighten får endast innehas av privatpersoner, ideella föreningar eller skolor.

5. Tekniska föreskrifter

Bidraget får max vara 60 sekunder inklusive allt.
Bidraget exporteras/komprimeras enligt följande format:
H264 i en mov/mp4 container med AAC ljudspår i Full HD (1080p) 25 bildrutor per sekund (progressivt).
För att se bra ut på bioduk bör din film vara Minst 175MB för 1080p också kallat ”Full HD” och Högst ca 1800MB eller 1,8GB. Större filer än 1,8GB kan ej tas emot!

Filmen döps till det namn anmälaren har angivit som filmens titel.
OBS! Om filmen är gjord på annat språk än svenska skall den vara textad på Svenska.

6. Tävlingen i Minutfilmsfestivalen

En jury kommer att ranka samtliga inskickade filmer. Festivalen genomförs på 3 olika platser i landet och har en kapacitet kunna visa 92 minutfilmer på respektive plats. Antalet anmälda filmer kommer styra upplägget.

Minutfilmerna kommer vara uppdelade i 4 olika pass på respektive ort. De 32 bästa filmerna tävlar i två olika pass (grupper) i form av en cup, med 16 filmer i varje! I denna cup där två filmer åt gången tävlar mot varandra, där fungerar publiken som jury. Konferenciären avgör vilken film som vinner (enväldig domare) och vid lika resultat eller att konferenciären upplever jäv i publiken finns en speciell lokal jury på plats om 3-5 personer som då fäller avgörandet.

Slutligen tävlar de två vinnarna från de två olika cuperna mot varandra och vi får fram en vinnare på respektive ort.

Juryn som inledningsvis har rankat samtliga filmer kommer avslutningsvis utse 1-3 pristagare. Dessa pristagare kommer att offentliggöras i samband med SFVs årsmöte i December.

ANMÄL DIN FILM HÄR

Upphovsrätt © 2021 Minutfilmsfestivalen | Audioman av Catch Themes