Hur funkar det?
Festivalen görs i tre städer i November. Varje dag delas upp i 6 olika filmpass. Ett med lokalt utvalda filmer, och ett med vinnande filmer från Sveriges Kortfilmfestival 2021. De tävlande minutfilmerna utgör de övriga 4 filmpassen.

I de två första visas 60 minutfilmer. De 32 bästa filmerna från dessa tävlar sedan i en Cup med 16 filmer i vardera sitt pass. I Cupen tävlar två filmer åt gången mot varandra. Nu fungerar publiken som jury! (Vid lika resultat avgör en lokal jury.) Till sist tävlar de två vinnarna från cuperna mot varandra och de två tvåorna mot varandra. Tävlingsformen där hela publiken engageras är både rolig och mycket uppskattad.

Vem får skicka in film?
Alla som är nyfikna på att utforska film oavsett nivå är välkomna att anmäla sin minutfilm! Detta gäller både etablerade och nya filmskapare, filmskolor och filmklubbar, samt alla som är intresserade av att se och göra film!

De lokala filmklubbarna värvar nya medlemmar på festivalen.

Vad kostar det?
Filmanmälningsavgiften är 150 kronor per film. Registrerad medlem i Sveriges Film-Videoförbund (SFV) anmäler 2 minutfilmer gratis. Medlemsavgift i SFV är 150 kr/år.

Entrebiljett till festivalen är 50kr. Men då Minutfilmsfestivalen görs i samverkan med Kulturens Bildningsverksamhet kan du, genom att ange ditt personnummer när du deltar, ges fri entré till hela festivalen och på så vis även hjälpa oss möjliggöra fortsatt folkbildningsverksamhet. Med ditt deltagande i folkbildningen under festivalen blir du också en del av filmfestivalens jury.

Upphovsrätt © 2021 Minutfilmsfestivalen | Audioman av Catch Themes