Warning: Illegal string offset 'custom_css_post_id' in /home/u/u8985436/www/sfvforbund.se/wp-includes/theme.php on line 1063

OM MINUTFILMSFESTIVALEN

Affisch: Fanny Andersson

Sveriges Film-Videoförbund (SFV) arrangerar årligen Sveriges äldsta kortfilmsfestival, Sveriges Kortfilmfestival (SKFF). Nu utökar vi och startar upp ytterligare en festival, MINUTFILMSFESTIVALEN för den nya tidens filmformat, dvs MINUTFILM. Denna festival arrangerar vi tillsammans med Kulturens Bildningsverksamhet och lokalt med våra medlemsklubbar i Karlstad, Norrköping och Helsingborg!

Upplägget av Minutfilmsfestivalen.

MINUTFILMSFESTIVALEN är uppdelad i 6 olika filmpass, varav fyra innehåller minutfilmer. I första filmpasset visas lokalt utvalda filmer och i det andra visas vinnande filmer från Sveriges Kortfilmfestival 2021.

Minutfilmerna, som rankas av en jury, kommer att vara uppdelade och visas i 4 olika filmpass. I två av dessa visas 30 minutfilmer i en långfilm efter varandra. De 32 bästa filmerna, tävlar sedan i två olika pass i form av en Cup, med 16 filmer i varje. I cupen visas två filmer åt gången som tävlar mot varandra. I Cupen fungerar publiken som jury. En mycket uppskattad tävlingsform då hela publiken under trevliga former är engagerad.
Konferencieren avgör vilken film som vinner och vid lika resultat finns en lokal jury på plats som fäller avgörandet.
Slutligen tävlar de två vinnarna från de två olika cuperna mot varandra och de två tvåorna mot varandra.

.

Konferencier

Ivar Fors är en väletablerad konferencier i filmsammanhang och kommer att leda festivalen men även göra intressanta intervjuer passande sammanhanget.

Målgrupp

Alla som är nyfikna på att utforska film oavsett nivå. Detta gäller både etablerade och nya filmskapare, filmskolor och filmklubbar samt alla som är intresserad av att se film! Den lokala filmklubben har också möjlighet värva nya medlemmar på festivalen.

Anmälningsavgifter för filmer

Filmanmälningsavgiften är 150 kronor per film, men registrerad medlem i Sveriges Film-Videoförbund (SFV) anmäler 2 minutfilmer gratis. Medlemsavgiften i SFV är 150 kr/år.

Entrebiljett till

Minutfilmsfestivalen görs i samverkan med Kulturens Bildningsverksamhet.
Genom att du anger ditt personnummer när du deltar, ges du fri entré till hela festivalen och hjälper oss att möjliggöra fortsatt folkbildningsverksamhet.
Det är publiken som utgör festivalens jury.
Med ditt deltagande i folkbildningen under festivalen blir du också en del av festivalens jury.
Annars är biljettpriset 50 kronor.