Värmlands Filmförbund belönas med UNICAs GULDmedalj på FILMÖRNEN i KARLSTAD

Lördagen 5 oktober arrangerade Värmlands Filmförbund, en av SFVs medlemsföreningar, sin festival Filmörnen för 41:a året i rad. Filmer från alla genrer, gjorda av värmlänningar i alla åldrar visades under dagen och på kvällen blev det prisutdelning. Dagen började med filmfrukost då SFVs utlandsrepresentant Aase Högfeldt berättade om förbundet, Sveriges Kortfilmfestival och UNICA. Aase var även med på WIFT Värmlands lunch och gjorde många nya bekantskaper med härliga filmskapare. På kvällens prisceremoni hade Aase glädjen att få berätta att en av filmerna ” Jag Vill Leva” av Madelene Klasson, går direkt till SverigesKortfilmfestivals visning på Bio Rio i Stockholm 27-29 mars 2020. Efter det var det en stor ära att få dela ut UNICAs pris till Värmlands Filmförbund och dess grundare Ulf Fasth.
Priset ges till en SFV-medlem som uppmuntrat och arbetat för icke kommersiell kortfilm på ett utmärkande vis, vilket Värmlands Filmförbund föredömligt och enträget gjort sedan start 1975.