Internationellt

SFV representerar Sverige inom den icke-kommersiella filmen utomlands, främst genom medlemskapet i UNICA.

UNICA – Världsförbundet

UNICA (UNION INTERNATIONALE DU CINÉMAU) är sedan 1931 världsorganisationen för alla nationella amatörfilmförbund. SFV är svensk representant i UNICA. UNICA är representerade i FN-organet UNESCO.
Drygt 30 länder är medlemmar.

UNICAs målsättning är i korthet: Promoting Non-Commercial Film & Video Making.

SFV erhåller från UNICA en guldmedalj varje år att delas ut till någon som har gjort speciella insatser för främjandet av amatörfilm i landet. Insatserna kan avse både lokal nivå och nationell.

UNICA – Filmfestivalen

Varje år arrangeras ”världsmästerskapet” i icke-kommersiell film på en internationell filmfestival kallad UNICA-festivalen. Det är åtta dagar fyllda av filmvisningar och diskussioner, men även utflykter och gemensamma middagar. Varje år arrangeras  UNICA av olika värdländer och det är en mycket speciell upplevelse att vistas tillsammans med omkring 400 andra filmintresserade i en dryg vecka och se världens bästa filmer från 30 olika länder.

Filmerna bedöms av en internationell jury på fem personer. Guld, silver och bronsmedaljer delas ut samt även en del andra utmärkelser.

Varje land har rätt att ställa upp med ett filmprogram på 60 minuter inklusive 2 minuters paus mellan filmerna.

Sverige har varit värd för UNICA-festivalen två gånger; 1947 i Saltsjöbaden och 1990 i Västerås. Senast ägde den rum i Hammamet i Tunisien 2008 där 143 filmer var anmälda.

VM i Minutfilm

På initiativ av Sverige har UNICA infört en särskild tävling för 1 minuts långa filmer ” World Minute Movie Cup” som äger rum under en av festivaldagarna och är en mycket uppskattad del av UNICA festivalen.

Läs mer om UNICA på deras officiella webbplats »

Ansvarig för UNICA är SFV:s utlandssekreterare Aase Högfeldt.