Internationellt

SFV representerar Sverige inom den icke-professionella filmen ute i världen, främst genom medlemskapet i UNICA.

UNICA – Världsförbundet

UNICA (UNION INTERNATIONALE DU CINÉMAU) är sedan 1931 världsorganisationen för alla nationella amatörfilmförbund. SFV är svensk representant i UNICA. UNICA är representerade i FN-organet UNESCO. Drygt 30 länder är medlemmar.

UNICAs målsättning är i korthet: Promoting Non-Commercial Film & Video Making.

SFV erhåller från UNICA en guldmedalj varje år att delas ut till någon som har gjort speciella insatser för främjandet av amatörfilm i landet. Insatserna kan avse både lokal nivå och nationell.

UNICA – Filmfestivalen

Varje år arrangerar UNICA ”världsmästerskapet” i icke-professionell film. Det sker i form av en internationell filmfestival, kallad UNICA-festivalen. Den varar i åtta dagar fyllda av filmvisningar och diskussioner, men även utflykter och gemensamma middagar. Det är en mycket speciell upplevelse att vistas tillsammans med omkring 400 andra filmintresserade i en dryg vecka och se världens bästa amatörfilmer.

Filmerna bedöms av en internationell jury om sju personer. Prislistan fastställs i samband med en offentlig jurydiskussion dagen före prisutdelningen kring ett urval av de visade filmerna. Guld, silver och bronsmedaljer delas ut samt även en del andra utmärkelser.

Varje land har rätt att ställa upp med ett filmprogram på mellan 60 – 75 minuter inklusive 4 minuters paus mellan filmerna. Längden på respektive landsprogram beror på hur många medaljer man fick året innan. Vid 2009 års festival hade Sverige 65 minuters visningstid.

Sverige har varit värd för UNICA-festivalen två gånger; 1947 i Saltsjöbaden och 1990 i Västerås. Senast ägde den rum i Hammamet i Tunisien 2008 där 143 filmer var anmälda.

VM i Minutfilm

På initiativ av Sverige har UNICA infört en särskild tävling för 1 minuts långa filmer ” World Minute Movie Cup” som äger rum under en av festivaldagarna och är en mycket uppskattad del av UNICA festivalen.

Läs mer om UNICA på deras officiella webbplats »

Ansvarig för UNICA är SFV:s utlandssekreterare Tomas Lindh.