FILMVISARVERKSTA`N beskrivning

FILMVISARSVERKSTA’N  – skapa din egen filmvisning.

Är ni intresserade av film och projektledning? Med hjälp av SFVs egna festivalgeneral som handledare kan er filmförening eller grupp ordna filmvisning i eran stad eller by!

Här har ni chans att genomföra en egen filmvisning! Ni bestämmer själva tema på festivalen och ni får fri tillgång till filmer från det imponerande utbudet i SFV kortfilmbibliotek.

Föreningens/Gruppens deltagande ska utmynna i någon form av filmvisning, gärna i år. Det är gratis att delta!

FILMVISARVERKSTA´N inleds med två kickoffdagar i Jönköping den 6 och 7 Maj. Då samlas fem filmföreningar eller grupper för att lära sig mer om filmfestivaler, Bestämma tema för filmvisning, Filmvisning – moral och estetik, Filmfestival och Folkbildning, och titta på filmer från Sveriges kortfilmfestival tillsammans med Sveriges film och videoförbund och Kulturens Bildningsverksamhet.

Handledaren Anna Virta har varit projektledare för Sveriges Kortfilmfestival sedan 2014. Hon är filmare i grunden och har sedan gått vidare till projektledning med utbildning på Malmö högskola men framför allt praktisk erfarenhet av att skapa och genomföra projekt både inom film, musik och scenkonst men även i rollen som verksamhetsutvecklare på Kulturens Bildningsverksamhet. Anna kommer som projektets handledare finnas där för er grupp och bland annat stötta för att söka ekonomiskt stöd till filmvisningen.

I FILMVISARVERKSTA´N ingår:

• 2 dagar kickoff med workshops i Jönköping inklusive resa, boende och mat.
  • Handledning under 4 avstämningsmöten som anpassas efter just ditt filmvisningsprojekt
  • Respons på projektbeskrivning,
  • Medlemskap i SFV
  • Nätverk
  • Ni genomför er filmvisning!
  • Intyg efter genomför visning
  • Tillgång till Kulturens digitala utbildningar inom projektledning mm.

Välkommen med din ansökan 22 Mars – 6 April.