Eva Höglund FILMFABRIKEN GÖTEBORG får UNICA 2018 WMMC-diplom

Tisdagen 19e september blev jag, Aase Högfeldt som Internationella representant för SFV, inbjuden till filmklubben Filmfabriken Göteborg för att överlämna UNICAs WorldMovieMinuteCup-diplom till medlemmen Eva Höglund. Hon belönades för sin Minutfilm ”Självbild/Self Image” och fick en stor applåd av klubben för sin insats.
Förutom överlämnandet av diplomet, berättade jag om Sveriges Film och Videoförbund, SverigesKortFilmFestival, UNICA FilmFestival och hann även med LadyBug Festival och DorisFilms jämställdhetsprojekt. Filmfabriken Göteborg presenterade sig, berättade för mig om sin verksamhet och vad de gjort under åren och så fick jag vara med på klubbens filmvisning där medlemmarna denna kväll visade sina filmer på temat ”Gemenskap”.

Filmfabriken Göteborg träffas en gång i veckan och ser då varandras filmer som varje vecka har olika teman. De vill också ha med fler ungdomar i sin verksamhet och har därför startat Filmverkstan på måndagar och skolovs-verksamhet på höstlovet.
Efter jul byter Filmfabriken Göteborg lokal till Verket, som är en ny Generationsmötesplats i Göteborgs stad.

Filmfabriken Göteborg består av filmentusiaster i alla åldrar och jag träffade Janne Larsson som startade klubben, Heikki Rauhala, Henrik Dahlbring, Monica Wennblom, Otto Vogel, Evert F. Arnesson, Inger Lundblad och Therese Pettersson. Det finns 7-8 medlemmar till som kommer regelbundet och flera som dyker upp månader och år emellan. Klubben har ingen medlemsavgift och välkomnar nya medlemmar i alla åldrar och gärna i de yngre generationerna.

Stort tack till Filmfabriken Göteborg för en trevlig och lärorik kväll // Aase Högfeldt Utlandsrepresentant för Sveriges Film och Video Förbund