At the fringe international filmfestival i Tranås

Lyckade nya samarbeten och en ny internationell filmfestival i Tranås!

30 Juni till 6 Juli – Fyra dagars filmfestival med både internationella och svenska kortfilmer. At the fringe är en internationell festival för det fria konstnärliga, icke kommersiella uttrycket. Åtta festivaldagar i Tranås är uppdelade mellan konstuttrycken litteratur, dans, bildkonst och film.

Temat för urvalet av filmer ger inspiration att blanda olika konstarter. Filmpassen heter till exempel ”films dancers would love to watch” och ”Philosophy in spoken words”. För att främja film på landsbygden visas också lokala filmare från Jönköpings län. Dessa blandas med kortfilm gjord i andra delar av Sverige men också olika delar av världen. Hela festivalen hålls på engelska.

Tusen tack från alla oss på At the fringe international filmfestival! Tack till de regissörer som var på plats för sina visningar, Tack till juryn och projektgruppen och tack till At the Fringe – International Arts Festival Tranås Sweden för att ni ville göra en filmfestival med oss! Festivalen är ett samarbete mellan SFV och två av våra medlemsföreningar Spegel och Keur Yakaar Sverige.

Projektledningsgruppen fr vä. Laura Bianco, Momen Sakrojah, Anna Virta, Sunday Christoffer

Naturvidrig tankefigur i dröm – Mårten Neji var på plats för kort regissörssamtal. Filmen visades i filmpasset – Films artists would love to watch

Filmen ”God, man, life and two or three little things more” visades i filmpasset som heter Philosophy in spoken words.

Sunshine – Regissören Isabell Berglund och skådespelaren Lisa Friberg var på plats för samtal. Sunshine visades i filmpasset med namnet – Films screenwriters would love to watch