Kortfilmsdagen 2016

KORTFILMSDAGEN arrangeras på årets kortaste dag runt hela Sverige. Den 21 december är årets kortaste dag och det är också dagen då vi frossar i kortfilm av alla olika tänkbara sorter. För vuxna och för barn. Såväl på bio, som i tv-soffan, vid bardisken, och på nätet.

SFV förbund arrangerar i sammarbete med Biograf Panora en visning av massor av fantastiska kortfilmer! Dessa filmer väljs ut bland de som visas på Sveriges Kortfilmfestival 2016 och har även tävlat på internationäll nivå på UNICA. UNICA-festivalen brukar liknas vid ”VM i icke-kommersiell film”, 2016 års upplaga arrangerades i Rumänien. De svenska filmer som prisbelömades på UNICA i år var: IVY VIGILANTE (Silvermedalj), DEN LILLA FLYKTEN (Bronsmedalj), UNE AMOURETTE (Hedersdiplom) och EFTERKLANG (Hedersdiplom).

Datum:  Ons 21 december

Tid: kl 17:00

Fri entré!

Kortfilmsdagen är ett initiativ från Svenska Filminstitutet för att hylla och främja kortfilmen. Hitta en visning nära dig på kortfilmsdagen.org.